1. Запобігайте упередженого ставлення до учнів. Не виявляйте антипатій, сподіваючись на погану поведінку. Діти відчувають скептичне ставлення до них і часто поводяться згідно з вашими очікуваннями. Оцінюйте[A1] окремі вчинки, поведінку, а не дитину. Учні, навіть з «важкою» поведінкою, вміють приємно дивувати!
2. Будьте послідовними та справедливими, дотримуйтесь встановлених правил. Перш ніж зробити зауваження, розберіться, що сталося.
3. Пам’ятайте про повагу до учнів: кожен з них – особистість. Уникайте образливих слів, принижень, будьте тактовними. Спілкуйтеся з учнями так, як ви би спілкувались з дорослими людьми. Гнів, дратівливість, імпульсивність не сприяють зміцненню авторитету вчителя.
4. Враховуйте вікові та індивідуальні особливості учнів під час навчання.
5. Якщо дитина не працює на уроці (або раптом перестала працювати), спробуйте з’ясувати причини такої поведінки, використовуйте незвичні шляхи мотивації.
6. Заохочуйте найменші успіхи учнів, створюйте ситуації успіху.
7. Будьте прикладом ефективної взаємодії з оточуючими для учнів.
8. Не перебільшуйте із моралізуванням, не відволікайтесь на незначні порушення.
9. Не соромтесь виявляти почуття гумору. Дітям імпонує веселий, спритний, оптимістичний вчитель.
10. Залучайте учнів до планування деяких уроків, просіть поради, проводіть мозкові штурми для пошуку нових ідей. Креативність допомагає навчатися із цікавістю.
11. Запропонуйте учням разом виробити правила поведінки та обговоріть, навіщо потрібне кожне із них.
12. Пам’ятайте, що ображатися на дітей – не ефективно, що ви – доросла людина. Відхилення в поведінці учня – це сигнал, що він потребує допомоги.
13. Формуйте довірливі відносини з дітьми. Вони повинні знати, що можна не боятися звернутися до вас з певним питанням.
14. Якщо дитина збуджена, виявляє бурхливі емоції, даремно обговорювати її поведінку тут і зараз: вона не в змозі сприйняти ваших рекомендацій. Варто дати дитині заспокоїтись, а вже потім обговорити ситуацію.
15. Будьте терплячими: діти – парадоксальні. Процес виховання досить тривалий, і немає універсальних засобів змінити поведінку дитини за короткий проміжок часу.
Спілкування з дітьми з числа внутрішньо переміщених осіб: поради класним керівникам
Вчителю важливо підтримувати звичний шкільний розпорядок, що допомагає дітям відчувати безпеку, а також те, що є речі, які залишаються звичними. Потрібно продовжувати підготовку до запланованих шкільних подій, підключаючи до цього дітей із сімей внутрішньо переміщених осіб. Повернення до звичного життя допомагає дитині зміцнити почуття безпеки та здатності керувати своїм життям. Підтримка звичного способу життя дуже позитивно діє на дитину та є для неї доказом власної безпеки та стабільності.
Поради класному керівнику щодо взаємодії з дитиною:
- · надавайте фактичну інформацію відповідно до віку;
- · зрозуміло, відкрито пояснюйте те, що відбувається;
- · допоможіть у висловленні своїх почуттів через розмову, гру, малювання тощо;
- · порадьте дитині, як реагувати на запитання інших дітей (наприклад, якщо діти цікавляться перебуванням у бомбосховищах чи обстрілами, чи хтось із батьків постраждав або загинув);
- · в позакласний час або на перервах організовуйте відпочинок, заняття улюбленими справами, що викликають задоволення;
- · сприяйте загальній підтримці як у сім’ї, так і в навчальному закладі;
- · підтримуйте знайомий звичний розпорядок дня для
- · відновлення відчуття спокою;
- · регулярно запевнюйте, що все буде добре, що дорослі
- · піклуються і дбають про безпеку;
- · якщо дитина переживає втрату або має депресивні прояви, повідомте батьків або родичів/опікунів, щоб вони мали можливість підтримати її; розкажіть їм, як підтримати дитину;
- · порадьте батькам звернутися до соціальної служби, психолога.
Попередження суїциду: пам]ятка для батьків та педагогів
Можливі причини появи думок про суїцид
1. Відсутність доброзичливої уваги з боку дорослих.
2. Різке підвищення загального темпу життя.
3.Алкоголізм, наркоманія батьків або самих підлітків
4. Жорстоке поводження з підлітком, психологічне, сексуальне чи фізичне насильство;
5. Невпененість у завтрашньому дні
6. Соціально-економічна детстабілізація
7. Відсутність морально-етичних цінностей
7. Втрата сенсу життя
Ознаки готовності дитини до суїциду
Поради, які можуть змінити ситуацію
Мобінг та булінг на робочому місці: як не стати жертвою
- Шукайте порозуміння з колегами.
- Не демонструйте роздратування. Не будьте різкими.
- Шукайте спільні нейтральні теми для розмов (про погоду, про природу, про літературу).
- Вітайте колег зі святами. Беріть участь у спільних заходах.
- Не уникайте спілкування на перерві.
- Не поширюйте пліток. Не беріть участі в обговоренні вчинків інших.
- Спробуйте побудувати відносини навіть з тими, хто ставиться до вас недоброзичливо.
- Намагайтеся не порівнювати себе з іншими. Крім особистого розчарування, це може призвести ще й до появи претензій (часто невиправданих) до колег.
- Не вдавайтеся до критики без вагомих підстав.
- Не поспішайте звільнятися.
- Не мовчіть. Спробуйте поговорити з колективом. Розкажіть про те, чого ви хочете.
- Намагайтесь відстоювати свою позицію. Відповідайте на зауваження. Аргументовано пояснюйте свої вчинки.
- Не дозволяйте принижувати себе. Якщо ви проаналізували ситуацію і зрозуміли, що вашої провини немає, будьте впевнені у собі. Не знижуйте самооцінки. Не закривайтеся.
- Спробуйте знайти позитивні риси в людей, з якими працюєте. Або подумайте про те, що, можливо, ви просто необ’єктивно ставитеся до них.
- Якщо справа у тому, що керівник хоче вас позбутися, відстоюйте свої права – вимагайте службової перевірки, пояснень, офіційно висловлених претензій. Проте, якщо компромісу не вдалося досягнути, можливо, краще звільнитися. Жодна робота, якою б цікавою і престижною вона не була, не варта життя і психічного здоров’я.
- ігнорування;
- образливі прізвиська;
- обговорення приватного життя вчителя;
- систематичне порушення дисципліни;
- відмова виконувати вимоги педагога;
- негативні пости у соцмережах;
- відправка листів з образами та погрозами (частіше за все – анонімних).
- Найчастіше ініціатором булінгу щодо вчителя стають ті діти, які ображають і своїх однолітків. Це можна порівняти з виходом на новий рівень «майстерності» – коли лідер прагне продемонструвати, що не боїться навіть дорослих.
- Цькують насамперед тих, хто не може за себе постояти. Це педагоги, які проявляють крайню терплячість, дозволяють з себе знущатися, не можуть поставити задираку на місце.
- Однією з найбільше поширених причин є невміння педагога налагодити з учнями гарні взаємини, зворотній зв’язок, неповага до них.
- Важливим фактором є професійне вигорання: якщо учителю самому вже «нічого не хочеться», він є песимістом та вічно незадоволеним – діти це відчувають і підсвідомо «карають» учителя за те, що і їм самим стає нудно. А з іншого боку – підштовхують його до звільнення, щоб на його місце прийшов інший.
- нетактовна поведінка учителя
- учитель, прагнучи стати учням другом, дозволив їм панібратство (іншими словами, дозволив вилізти собі на голову);
- не слідкує за своїм зовнішнім виглядом;
- закриває очі на проблему та дозволяє деструктивним настроям наростати.
- По-перше, слід зізнатися самому собі, що ця проблема існує та усвідомити, що педагог став жертвою насилля. Варіант «перечекати» відкинути зразу. Навпаки – про проблему мають знати і адміністрація освітнього закладу, і батьки учнів, які ображають учителя. Потрібно розібратися у причинах, а тоді прибирати наслідки.
- По-друге, педагогу варто замислитися: можливо, він робить щось не так? Чому учні вибрали саме його? Нецікаві уроки? Занадто сувора поведінка? Чи навпаки – дозволив перейти межі дозволеного? Дуже важливо бути цікавим для своїх учнів, проявляти доброзичливість і водночас не перетворюватися на тирана. Не демонструвати свою перевагу, і в той же час не виказувати занепокоєння і страх.
- По-третє, навчитися поважати себе. І не декларативно, а «на ділі». Знати свої права, показати, що педагог готовий їх відстоювати. Не боятися при цьому «підняти на вуха» керівництво закладу, а не мовчки погоджуватися «не виносити сміття». Якщо ж педагога у цьому не підтримають – то чи варто залишатися на такому місці роботи?
- По-четверте, складіть правила поведінки. Це своєрідна угода з учнями. Важливо прописати у ній не лише обов’язки учнів, а й власні, як і окреслити вчинки-табу. Звичайно, це не юридичний документ, проте визначення правила гри дисциплінує і дозволяє стримати прояви негативної поведінки.
Довірливі відносини між педагогом та учнем. Роль значущого дорослого в житті дитини

Комментариев нет:
Отправить комментарий